top of page

Our Recent Posts

Archive

Tags

Mengosongkan Fikiran 2

Bersambung daripada post --> Mengosongkan Fikiran


Mind is interesting.


If we have an organized mind, mind jadi mcm library, yang tersusun di dalam topik yang tersendiri. Research is mcm tu, kita mencari sesuatu, untuk difahami, di samping menyusunnya dalam minda kita yang tersendiri.


Unorganized mind pulak, mind biasa lah, dia berputar berselerak sana sini tanpa template.... kejap teringat yang tu, kejap teringat yg ni... (hehe)..


I used to have an organized mind. Cantik, mind yang cantik susunannya, mind yang tersusun takkala menyusun topik-topik tertentu di dalam minda.


Used to have ke jie? ke masih have? haha.. masih have, ya masih have...


Mind jugak adalah places of madness. Our irrational thoughts yang berasal daripada irrational fear boleh mencanak-canak berada di situ...


10 thn yang lepas, I was searching for cara untuk OFF the mind. My mind was ntah la apa yang menyebabkan aku cari method untuk off mind. I used to think too much.


Now mind is just a tool. Manusia boleh guna mind, but manusia bukanlah mind... Interesting bukan?


Proses mengosongkan mind ni ambik masa yang cukup lama, dan most of the time kita tak boleh kosong sepenuhnya, cuma bila ada masa tertentu dia kosong , diam... kita tenang... di situ sebenarnya muncul KEBENARAN.


Kita menggunakan mind untuk mencari KEBENARAN, pastinya kita bermula dari situ... Namun yang akhirnya kita sedari, mind buat kita lost n sesat dalam keasyikan yang tersendiri. So kita pun keluar daripada mind, dan di situlah ada KEBENARAN..


Dan kebenaran tu takde apa pun, dia cumalah NOW.....


dan perjalanan ini perlu diLALUI...




bottom of page