top of page

Our Recent Posts

Archive

Tags

Belajar Agama?

Sambungan daripada Posting: Rindu Masjid


Ade orang cakap, kalau kita rindu Allah....itu petanda baik kan? Aku rindu Allah? Aku tak tahu, 2007 tu meruncing dah tahap spiritual aku, se rase aku lah. Dalam aku sibuk-sibuk dengan projek tahun akhir, aku rasa capek dah, tak larat...aku rasa dalaman aku mcm dah nak explode.........arghhhhh. Tapi aku just, jie, sabar jie, sabar... kita ada final year project sayang, kita siapkan dulu yang ni, just a little more < camnilah salu aku motivasikan diri aku..... ( aku tak tahu perasaan apakah yang memanggil-manggil aku tu)....


So aku just gagahkan diri, siapkan projek, graduate bagi habis semua, kalau aku ikutkan ( perasaan dalaman aku tu, boleh stop belajaq rasanya asek nangis je lah gheja nya hihihi)....... kau gile? hahaha....aku memang kuat ikut akal aku pada waktu tu, gagahkan buat benda-benda yg sound rasional......nak kena belajar, dapat pointer elok, nak cari kerja bagai...nak bina kehidupan semua...


So, aku pun teruskanlah hidup aku "yang mcm tu". Sampailah aku dapat keje kat KL waktu tu, aku pun keje jelah.... Hidup still "mcm tu". Cuma yang bestnya, skang kita hidup sendiri, boleh buat keputusan sendiri, so benda pertama yang aku nak buat adalah - HAHA! Aku nak pi belajar Al-Quran! Ni lah benda yang aku pendam-pendam sejak aku form 5 lagi........................ ( apa punya cita-cita kan) ...


Yelah, aku nak belajar bagi elok... sebab aku paham Al-Quran tu bukanlah sampingan. Tapi biasalah gaya hidup sekular tu terpaksa aku letak yang subjek-subjek lain ni di depan dulu, sebab aku bukan sekolah aliran agama drp kecik..... Dan aku tak rasa Al-Quran adalah kesampingan.........cuma aku nak sangat masa, aku boleh belajar agama secara FULL.......



Sebab? Sebab belajar agama bagi aku, hatinya perlu bersih, tulus.. Aku?? Aku bersih ke time tu? Ya Allah, muda lagi........ asek berhibur dan mengejar dunia ja kerjanya...


Tadi tu, aku bukak Youtube... ada pulak Ustaz Ebit kat situ, aku teringatlah masa aku salu ikut posting-posting Ustaz Ebit yang dulu2 tu... Ustaz Ebit cerita pasai dia salu ketuk2 pintu student ajak solat jemaah.


Huhu, kan, masa kita kat universiti, ada budak-budak yang suka ketuk-ketuk pintu ajak solat jemaah, salunya budak2 usrah ( tapi yg aku ingat kes yg aku tersentuh, bukan budak usrah masa tu, aku just tumpang solat kat surau berdekatan ( kawan aku dok situ, ) tu bukan asrama aku huhu.... Then dah kalut-kalut ni nak gi kelas kul 8... skalik ada pulak orang ajak jemaah. Dia sorang ja, dia mcm sedih, sayu je muka, ajak jemaah, jom jemaah.....(solat magrib).


Aku cam dah kalut yg amat, tapi aku jemaah still....


Lepas tu kalut2 nak gi kelas...dan aku dok terpikir muke sedih pompuan tu, apa kebenda yang dia sedih sangat.... mungkin dia sedih surau kosong, takde orang jemaah... ape pun aku rasa dia ikhlas.... Keikhlasan kita walaupun dgn org tak kenal kadang-kadang menyentuh hati orang. Macam aku, aku pikir gak awatla dia sedih semacam.....


Sampailah beberapa tahun selepas tu.... aku paham apa yng kita sedih sangat dgn MASALAH UMMAT............ hehe.


Okay, sambung post lain.



  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2018 by aszifaris. Proudly created with Wix.com

bottom of page