top of page

Our Recent Posts

Archive

Tags

Cara Nak Declutter

Clutter Declutter ni dah jadi popular pulak sekarang.

Ramai yang dah memburu cara hidup minimalist.


Cara nak Declutter ni senang yang amat.


First kena ingat yang kita tak perlu buru untuk beli barang mahal untuk rumah yang cantik. Dan tak perlu pun ada rumah besar-besar. Cumanya, apa yang ada, kita just sesuaikan.


1.Terima Seadanya


First, kita kena terima dulu semua kerosakan, semua kesemakan yang ada dalam rumah kita. Terima dan tengok, hari-hari just lihat, lihat dan lihat, dan rasa semak tu. Jangan jadi macam escapism just tauk tepi semua benda, or just buat-buat tak nampak dan sibukkan diri. Kadang-kadang manusia ni sibuk kerja, so depa kerja ja...lepas tu bab rumah tinggal je semak..buat x tau, buat tak nampak. Jangan mcm tu, just nampak semak tu, dan terima.


2. Jangan Pikir Nak Rumah Lagi Besar


Kedua, jangan pikir nanti kalau ada duit lagi banyak boleh beli rumah lagi besar, kalau rumah lagi besar, storage akan cukup...< ni adalah pelarian paling hebat untuk tidak kemas rumah, dan membenarkan diri menyemakkan lagi rumah dan menyalahkan faktor luaran. Tipu lah, kalau dapat rumah besar pun still akan semak, sebab perangai menyemak tu dok ada..... tak reti letak barang pada tempat, malas, pengotor dan blablabla.


3. Mula Kemas


Yang ni faktor penting....just mula kemas, TAK PAYAH PLAN!... Tak payah nak ambik kertas nak buat pelan rancangan nak kemas bahagian mana dulu tak payah... Sebab benda ni bukan sistem...dia perangai, just ubah perangai dulu, biasakan diri untuk kemas yang kecik-kecik...Biasakan diri untuk just kemas meja ka, katil ka... Biasakan diri untuk mula letak benda pada tempat..... disiplinkan diri, biasakan diri buat yang kecik-kecik...Nanti dia akan mula buat semua secara kecik-kecik...Tengok-tengok ehhhhh dah banyak yang kita buat...perangai pun dah berubah secara tak sedar pun!


4. Bahagia dengan Pencapaian Diri Kita


Bahagia ni penting. Jangan kita compare diri kita dengan orang. Buat kerja apa pun fokus ja pada diri kita sendiri. Biarlah rumah orang lagi besar ke, lagi cantik ka.... ubah ja perangai kita dulu, biasakan diri kita buat benda-benda kecik,,,,,n mula rasa bahagia dengan pencapaian kecik-kecik..Jangan COMPARE!...


5. Buat Tak Tau


Buat tak tau ni pelik sikit. Dia cuma, bila orang cakap pasai rumah depa, buat x tau, tak payah ambik tau hal rumah orang.....cara depa kemas, blablabla, orang lain..kita lain....ambik jalan kita sendiri...style kita sendiri, phase kita sendiri....dan move dalam arus kita sendiri!..:)


6. Reward Diri


Dah kemas sikit-sikit tu, rewardlah diri, menulis ka, ucap congrats ka, buat kad ka kat diri sendiri....bagi diri sendiri tengok pencapaian demi pencapaian yang kita dah buat...


7. Ucap Terima Kasih kepada Yang Menolong Kita


Dalam process declutter, salunya kita akan panggil orang tolong, kakak kita ke, adik kita ke, upah orang ke...ucap terima kasih banyak-banyak kat depa semua, dan doakan depa mudah hidup dan mudah declutter jugak...




  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2018 by aszifaris. Proudly created with Wix.com

bottom of page