top of page

Our Recent Posts

Archive

Tags

Mengosongkan Fikiran 5

Kebanyakan orang hidup dalam ( kesakitan ), maksud aku harsh world... and believe that the world is harsh....


Aku rasa, aku pernah hidup di situ, tapi aku selalu percaya yang, hidup ni tak harsh sebenarnya, ada keindahan yang kita tak nampak...


Bermula daripada situ, ada satu ruang di tengah dada aku yang memanggil... memanggil untuk PULANG.


Pulang ke mana aku pun tak tau.


Cuma suara tu selalu muncul bila aku solat lama2.... suara tu jadi jelas... ( dia bukanlah suara yang bunyi2 tu adoi) .. dia cumalah satu rasa... Bila kita selalu nangis teruk-teruk dah rasa hopeless, suara tu muncul,,,,daripada dalam diri kita sendiri....


Lalu hidup jadi satu misteri untuk dirungkaikan, dan kebanyakan orang tak pernah peduli tentang kehidupan dalam keindahan...


Perubatan barat contohnya, dalam bidang psychology, terus melabel.. ooo yang ni sakit ni, yg ni schizopernia, yang ni bipolar, yang ni depression blablabla.....ya betui lah tu.... barat selalu menemukan kita dengan punca, namun barat kabur akan penyelesaian...


Psychology barat menekankan, yang fikiran itulah diri kita, dan segalanya perlu dinormalkan... tapi mcm mana nak normal, brain kita lain-lain kot...benda ni bukan psycology, benda ni dah masuk neurology, kita dilahirkan dengan brain yang jenis dia mcm tu..


Ada orang brain dia lebih sensitif, membuatkan dia boleh guna brain dia untuk sesuatu yang lebih teliti.... ada orang brain mcm autism, yang mana akan ada keistimewaan untuk task dia di dunia ni. Even ADHD, walaupun superaktif ia juga super creative..


Aku ni banyak membaca, tapi aku tak suka sangat cara barat ( maksud aku cara dr perubatan menafsir psychology , terapi then just bagi ubat).... aku selalu percaya ada sesuatu yang melebihinya...


Dan aku benar, untuk diri aku, yang mana diri kita bukanlah MIND kita, namun MIND adalah TOOL.... yang mana kita boleh mengawal mind, bukan MIND menguasai kita.... apabila mind yang menguasai kita, mcm mana setting mind, dan content of the mind ( yang selalunya masuk tanpa kita kawal).... akan take over the whole diri kita...


You have to be you. Seriously... aku tahu benda ni ambik masa yang panjang...ya, dan dia perlukan kesabaran yang tinggi ya... Namun untuk mereka yang telus mahukan kebenaran sejati........ There u are, welcome!...


Dan perkara ni bukan lagi perkara yang asing di Malaysia, aku tengok dah banyak pengamal motivasi, pengamal perubatan dan blablabla dah lebih terbuka kepada HEALING yang sebenarnya...


HEALING yang sebenarnya tidak berhenti pada ubat dan dr hospital semata-mata, ia menjangkau ke Metafizik, dan ia menjangkau kepada sesuatu yang tidak dapat kita lihat daripada mata kasar dan jugak mikroskop....


Psychology... penyelesaian secara psychology adalah minat aku... sesuatu yang aku boleh buat selalunya... yang mana ntahlah semulajadi Allah bagi.... jangan melabel, syaratnya jangan melabel... kita ambil dunia perubatan barat untuk memahami symptom... penyelesaiannya, kita amati sendiri...


Mind sentiasa boleh disetup, dan dibentuk untuk jadi apa sekali pun. Dan kemudian, kita dah boleh guna mind tu...Kita boleh OFF dia, kita boleh on dia balik... dia tak lagi mengawal kita....insyaallah boleh...





  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2018 by aszifaris. Proudly created with Wix.com

bottom of page