top of page

Our Recent Posts

Archive

Tags

Menulis 4


Korang jangan kecam aku pulak dok buh video mcm ni... haha, aku nak buh video klip asal byk ceksi2...so aku buh la concert... aksi2 tak patut jgn diambil as pengajaran... yang patung2 tu pun ntah hapa2.... aku dgr lagu ni masa aku kecik2 dulu.... tak tahu pulak pada waktu tu genre dia punk, hahah....minat lagu punk rupanya... nak cari video lirik ka, lirik pun ntah hapa2.... so layan je lah muzik..... ( dgr balik maksudnya) .....aku pun dah lupa byk depa ni, all of sudden mcm teringat balik.... ( dan tak boleh ke klau tak bubuh klip ni ) , hahaha... dia related, so aku kena buh... ( tak payah terang la kan )... amik yang baik ja.

Aku sambung penulisan ni daripada post --> Menulis 3.


Lately aku dok menulis untuk bizz, dan walhalnya menjadi kisah aku sedang STUCK. Bukan stuck la, tak keluar pun, maksud aku keaslian takdak...bila keaslian takdak, aku check di mana soul aku ni.... dan aku rasa, aku tak connect betul2 dgn audience...


So aku pun kembali menulis as in diri aku, ( sbb tu la ada lagu punk tu, dia bukan lagu tu, tapi gabungan jiwa yang menghasilkan penulisan. Penulisan formal tu lain, ada rentak dia, penulisan kesufian ( yg ni memang ilham as in pure ilham lah, malas aku nak tulis kesufian dalam bahasa caca merba dia jadi tak kena satgi.... kena gerak yang suci...


Ni aku tengah cari balik bahasa manusia, maksud aku, the way aku connect dgn manusia tu mcm mana. Artikel tu lain, manusia baca artikel untuk collect info, skit2 connect pun boleh lah... tak penting pun utk manusia tu tau,sapa yang menulis tu ( selalunya )....


Penulisan personal story tu lain, kau adalah MAIN WATAK... hihi... ingat senang ke, ( senang ja , tapi lately aku malas nak connect dgn orang dah),,,, cuma aku kena gak la buat atas kepentingan tertentu @ dah tiba masanya kot, setelah aku lama sangat menyepi.


Menulis ni satu ja, keep on tulis... klau tak keluaq satu style tu, takpa tulis ja style apa pun dan story apa pun, nanti rentak tu akan terbina sendiri.... tapi klau dah memang takde ape yang keluar tu, maka, tak payah tulis.


Aku sambung sat tentang penulisan akademia , tentang isu2 yang aku ingat....


Antara isu besar lain ( bukan penulisan lah ) tapi isu dalam akademia,adalah isu dengan supervisor, isu pemilihan supervisor, mcm mana nak pilih supervisor...


Selalunya korang google je lah kan, then tengok profile lecturer tu, semua paper yang dia dah tulis, bidang dia, ada perkaitan dak dengan research yang korang nak pursue, kan, kan, kan. Hahaha... tu cara mudah la, korang mesti nak cari lecturer yang konon-konon ada reputation.


Untuk aku, tak. Aku tak buat research utk academia itself, aku buat apa pun utk life aku sendiri, so klau buat research ni dah mcm bernikah la pulak... klau nikah tu salu korang cari aper? cari yang reputation gak ke, eh, tengok kerja apa,keturunan camna, segak ke tak, camtu eh? hahah, aku dak, aku tengok soul....klau tak suit, aku nak muntah..hahahah..


So mcm tu jugak dgn pemilihan supervisor, korang terpaksalah sehidup semati dengan supervisor tu sampailah research korang siap. So pilihan tu bagi aku, korang tanyalah Allah... istikarah baik2... tu kalau korang nak lah, kalau takmau, ikut ja lah cara method biasa2 tu, yang google tengok bidang semua tu..


Bagi yang, yang penting tu adalah KESERASIAN, korang boleh tak work dgn dia, dengan cara dia work... ciri apa yang korang ada? aku suka supervisor yang (melengkapi aku), maksudnya benda yang aku takdak, dia ada.... lagi satu lecturer yang tak mengganggu ilham asal aku dan tak gesa2 aku siap cepat2...


Lecturer ni pun banyak yang jenih ambik kesempatan jugak ( hahaha )... jangan la marah aku buat ayat tu, sebelum research tawarkan mcm2, ye lah nak paper banyak kan, byk je budak2 boleh menulis sekali, nak up kan reputation dan sebagainya...


Mcm tu jugaklah bernikah, ada je orang nak amik kesempatan atas apa yang ada pada kita, so baik korang hati2 klau korang jenih orang yang tulus...sebab nanti hati kita akan cramp... hahah...x larat.


Aku ada lah jumpa seorang hamba Allah ni, haha.... dia ckp awat aku tak amik supervisor yang ada DR. ... ( penting ke ) haha, bagi aku, aku pilih keserasian cara kerja dan orang yg boleh terima aku se-adanya... dan klau dia dr...so ok lah, tak dr pun ok lah..


Hamba Allah tu ckp, klau bukan dr ni mesti baru habis master jugak, baru habis dah nak supervise orang (aku diam jek) aku buat bodo, aku ni bukan jenih byk bercakap apa yang aku buat pun kat orang yang aku tak kenai ( in life la) ...dalam blog aku cakap pi lah, dengan harapan, korang akan bosan gila tengok aku tulis panjang2 sampai korang tak baca ( ahahha) dan hanya org yang betui2 setia dan berminat ja nak baca ( hahaah)... org setia ni salunya dia tak perjezz kita pun.


Aku diam ja dengar hamba Allah ni bebel. Bebel je lah, dia suka hidup dalam persepsi dia sendiri, apa aku nak buat, padahal supervisor aku dah berpuluh tahun dah pun habis master hahaha, tapi ntah mana aku nak tau klau dia tak sambung phd suka hati dia lah....


Yang penting:

1. serasi

2. terima aku seadanya


Serasi tu maksud aku, cara kerja kita lebih kurang sama, the way we look at thing lebih kurang sama ( tapi berbeza) < so baru seimbang, seorang yang willing to hear idea2 aku, dan boleh kembangkan klau perlu...

tapi jangan kaco aku sangat ( haha ) bab idea aku, sebab aku nak jadi researcher... so biarlah ( terseksa skit)... hahahha..


tapi kalau korang ni jenih yang nak habih cepat, buat demi career, better la cepat2 habis, nanti dah kerja, boleh sara anak bini, klau lagi yang jenih sambung masa kerja tu, habiskan je lah, tak payah la sangat nak melayan mode research tu, just siapkan siapkan, cari supervisor yang boleh push korang ketuk2 skit just bagi siap... as korang buat apa pun memang tak perfect jugak, so layan je lah, lagi pun korang bz dgn life yang ada anak bini nak bagi makan, nak jaga anak, nak kerja lagi, nak dengar mak mentua ( pot pet pot pet lagi) hahha... dan blablabla... so choose priority..


2.terima aku seadanya tu maksudnya, hihi, jangan la nak mengubah aku, kita ni kene paham, ada orang dia introvert, ada yang extrovert,

ada yang aspergers, ada yang autism, ada yang HSP ( hahah apa aku merepek ni ha , dok bagi terms apa) maksud ringkas aku, kita ada cara kerja kita sendiri, dan kita ada preferences dan cara kita melihat.. ada orang suka buat kerja sorang2, ada orang suka buat dalam group, ada orng lebih formal, ada orang lebih informal... jgn ubah la STYLE aku, hihi....


aku ni jenih orang yang buat sorang2, dan ada pace aku sendiri @ aku ni jenih menghayati apa yang aku buat... sbb aku klau masa kerja takde masa nak menghayati, semua dateline dateline sampai DEADLINE dah hahaha.... so bila kita ada masa yang banyak ( untuk berlajar) maka HAYATILAH hahah...


still dalam academia, masa habis tu adalah satu reputation jugak, klau boleh habis masa singkat dia mcm ( waaa la jugak mcm status konon2 lah) , klau korang jenih nak status dan nak orang impress, maka korang kejar lah bagi habis cepat...


klau korang ni jenih tak kisah, dan ikut pace sendiri je, lantak lah apa orng ckp, korang buat je lah, habis awal ok, habis lambat ok... semua ok...asalkan korang puas hati....


sebab research ni adalah inkuiri kita sendiri je pun.... memang la orang cakap, kena bagi problem statement, tentang masa hal2 dunia, isu semasa yang nak disolve, tapi at last , cara melihat problem tu korang gak yang tengok, sahih la, inkuiri tu inkuiri korang sendiri...


hmm..


Awat la aku pi tulis semua benda ni :: haha jangan tanya .. aku ni lagi satu jenih, aku jenih yang, klau ada ilham laju jek, klau takde ape tu aku dok rilek goyang kaki, tak payah push la memang tak buat apa ( ahhaha)... tapi skali dia mai mcm kilat guruh hujan tsunami semua dah sampai bah banjir2 aku menulis ( hahaha )... so aku paham diri aku, aku memang camtu.... pembinaan aku ibarat pokok yang slow tumbuh, tapi mai satu pace, dia membesar dgn sangat cepat, pup.......terus menjadi!


So, korang kena kenal diri sendiri eh!.. Jangan risau, masa buat tu korang akan kenal dan semakin kenal diri... Research bukan sesuatu yang direka cipta utk industri asalnya ( mcm sekarang)... jiwa research adalah jiwa filosofos ( philosopher la haha)... yang dia jenih menggunakan fikiran untuk bertanya tentang sesuatu... Klau filosofos zaman awallllll dulu, derank akan tanya banyak tentang ONENESS, then filosofos zaman pertengahan, banyak main METAFIZIK, nak cakap metafizik pun mcm tak berapa tepat, tapi..dia still sesuatu yang tak nampak, derank suka kaji ttg blueprint yang menyebabkan terhasilnya sesuatu ciptaan.


Yang sekarang2 ni, sejak zaman descartes gitu, dia minat yang nampak... yg blueprint2 dan ketuhanan ni mcm tak minat sangat.. dan even skang byk research utk industri utk penambah baikan barang la, system la, blablabla la... aper2 la..


Jiwa aku? haha, aku dah tinggalkan jiwa filosofos tu la, masa buat research tu aku jadi sat la mcm tu... sebab apa, sebab tu memang betui la tu ( bagi yang setuju pendapat dgn aku la) ...aku ni jenih pikir mendalam, jenih deep thinker gitu.... tapi klau nama pun THINK, jangan dalam sangat sebab tak boleh cecah...sebab tu dia ada satu lagi type, SUFI... hahahha.... aku suka sangat Syeikh Hakim Murad, dia tu memang kompleks in a way yang mcm2 konsep dia terang dgn terms2... di samping jiwanya yang SUFI... sufi jie? aku jiwa punk tu ha lagu punk kat atas tu ( hahah )... tu dulu2 masa aku kecik2 lahh....


Bila kita dah dewasa, mcm2 unsur dalam diri kita akan mix2 membentuk keseimbangan, atau dalam kata lebih tepat, sebenarnya diri kita tak pernah terpecah, cuma kesedaran kita tu tak sedar yang semuanya SATU.... at last, kita akan makin sedar , makin sedar semuanya SATU.. so aku pun x tau nak hurai la weih jiwa aku ni... aku ni kompleks yang amat2..


Cuma bila dah banyak persoalan terjawab tu, kita mcm OK. Cuma persepsi kita dgn dunia dah tak sama tau. Orang pandang lain, kita pandang lain dah... so biaq je lah kat orang...dan cabaran tu ada pada?


Bagi aku untuk HIDUP KEMBALI DGN ORANG.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2018 by aszifaris. Proudly created with Wix.com

bottom of page