top of page

Our Recent Posts

Archive

Tags

Menjadi Hamba

Sambungan daripada posting: MMO Metalife Level 1


Daripada posting yang lepas aku de tulis ayat ni kan: "Tapi dalam perjalanan diri aku ni dah dipaksa mule2 dulu jadi 'hamba'."


Apa maksud "DIPAKSA" tu. Kita semua hamba.... kau hamba, aku pun hamba, takde yang terkecuali daripada menjadi hamba, memang lah kita semua hamba, cuma...... SEDARKAH kita, kita tu HAMBA?


Sedih pulak cakap bab ni kan. Bila sebut hamba lah, apa yang korang terbayang mula-mula kat mind eh? Benda yang korang terbayang tu akan mendefinisikan apa yang korang paham tentang "hamba".


Kalau aku teringat aku yang dulu-dulu lah, masa tu aku baru formally belajar dalam kelas Tasawuf. Disebutlah bab hamba... Jenuh aku brainwash mind aku...sebab mind aku nampak hamba ni tak best, hahah.... kan ke klau motivasi2 dulu2 tu kita belajar dok I Am Great je memanjang, ( tapi hakikat asma-nya takde )< ni ilmu barat... work lah utk sementara waktu..........lepas tu dah capek......... tak cukup petrol nak run kereta ( maksud aku, aku habis energy arhhhhh)... so ape methodnya lagi.


Nafsu amarah kalau kena rantai, untuk dijinakkan, huhu, memanglah rasa kena paksa kan. Takpa proses.


Takde method. Time tu kan, tu kan time aku baru gi belajar agama, so ilmu clash clash... rasa mcm mana la nak terima bab hamba ni, hamba ni mcm hamba abdi je, yang kerja takde gaji.... takde pun diri, kena suruh aper semua kena buat ( hahaha jahil berdegung nye lah definisi aku dulu ni )... tapi walaupun mind aku jahil.........hati aku nak... so kena buanglah ilmu-ilmu (keakuan diri ni).... Then lepas tu, aku banyak baca karangan Imam Al-Ghazali, then aku pun paham lah, apa maksud hamba yang sebenarnya tu.


Ilmu tentang hamba satu hal. Tapi hamba tu sendiri tu apa eh? Aku ni kan, klau ckp tentang usaha, laju je.......usaha cmni cmtu ada je lah idea, tak cukup jalan depan, jalan belakang, hahaha tumpas satu kaki, satu kaki lagi kan ade, style nyawa liat, takmo ngaku kalah kalau aku nak satu-satu benda..........TAPIIIII..........tadaaaa..... sampailah satu detik hidup.............. PAM PAM PAM rasa semua pintu Allah tutup. Nah, duduklah tersungkur di situ perasaan dia. Dalam erti kata lain, aku cam dapat jalan shortcut kepada Allah. ( Dah pintu tu je yang terbukak kan) yang lain close je ..... heheheh..skang gelak la, dulu jenuh ketuk, ketuk-ketuk tak bukak, naper....


Allah nak ajar jadi hamba, yang core, yang sebenarnya. Allah nak ajar berserah, nak ajar TAUHID!.... (hehe).......... tu je lah, bukan ape pon....


Tiap orang pengalaman masing-masing lah...mana sama kan. Ikut lah perjalanan diri masing-masing tu mcm mane......


:PPPPP



Post seterusnya: Menjadi Hamba 2





bottom of page